Torsdag 19 maj stänger kundservice kl. 12.00. Läs mer
- Hem
-
Kundservice
-
Reklamationer
Reklamationer och anmälan av utebliven hämtning
Här kan du göra reklamation och anmäla utebliven hämtning/tömning av sopkärl, container samt latrin.
Aktuell driftinformation
Innan du gör en reklamation kanske du hittar relevant information i vår aktuella driftinformation.
För dig som är privatkund
Tänk på att soporna kan hämtas fram till kl 15.00 under måndag - torsdag och fram till kl 13.00 på fredagar. Tidpunkt för sophämtningen kan variera under dagen och kundservice tar därför emot anmälan om utebliven hämtning först efter dessa bryttider. Utebliven hämtning åtgärdas inom 3 arbetsdagar (fastland). Reklamation ska anmälas inom 5 arbetsdagar.
Det är också viktigt att kärlen står på plats klockan 06.00 tömningsdagen och är lätta att komma åt.
OBS! Det är fastighetsägarens ansvar att ta loss eventuellt fastfrusna sopor. Vi har ingen möjlighet att åka tillbaka och spetta loss påsar som inte har lossnat vid tömningen. Om avfallet är fastfruset vid ordinarie hämtning gör vi inga extrahämtningar utan debitering.
Vanliga frågor
Var och hur ska sopkärlet vara placerat?
I villa- och radhusområden lämpade för sopbilar som tömmer sopkärlen automatiskt med en hydraulisk arm, är det viktigt:
- att kärlen står på plant underlag i gatunivå
- att kärlen står högst 1,5 meter från körbar väg
- att du lämnar fritt utrymme runt kärlen (minst 50 centimeter). Vi kan inte tömma kärlet om det ligger ner, är fastlåst eller står inuti en egenbyggd anläggning. Därför är det viktigt att du på tömningsdagen helt lösgör kärlet och håller transportvägen till tömningsplatsen för sopkärlet framkomlig.
- att området ovanför kärlen är fritt från exempelvis trädgrenar och låga ledningar
- att kärlen står på plats från klockan 06.00 tömningsdagen
- att det är snöröjt och sandat under vintern.
- att avfallet är emballerat i soppåsar och är lösgjort oavsett vinter eller sommar. Om avfallet inte är lösgjort vid ordinarie hämtning gör vi inga extrahämtningar utan debitering.
- att det inte finns trappor eller andra avsatser mellan kärlen och sopbilen
- att det ska vara lätt att ta tag i handtaget på lockets baksida och rulla sopkärlet till bilen (Sorterahemma)
Som fastighetsägare ansvarar du för att transportvägen fram till tömningsplatsen hålls i framkomligt skick. Enskild väg, samfälld väg och tomtmark som utnyttjas vid hämtning ska vara så dimensionerad och hållas i sådant skick att den är farbar för sopbilen. På vintern ska vägen vara skottad och sandad.
Matavfallskärlets placering
Kärlets framsida ska placeras med framsidan mot vägen dvs hjulen pekar in mot tomten. Kärlen placeras med 50 cm fritt utrymme runt om och minst 50 cm isär. Det är även viktigt att kärlet för matavfall står till höger och kärlet för restavfall står till vänster - från vägen sett.
Se bild hur sopkärlen för restavfall och matavfall ska vara placerade Öppnas i nytt fönster.
Sorterahemmakärlens placering
Utöver ovanstående regler ska Sorterahemmakärlen stå med de stora hjulen ut mot gatan.
Se bild hur sopkärlen för Sorterahemma ska vara placerade Öppnas i nytt fönster.
- Fastighetsinnehavaren ansvarar för att betala renhållningsavgift för insamling och behandling av avfallet.
- Renhållningsavgiften består av grundavgift och hämtningsavgift samt eventuella tillägg och rabatter.
- Fakturering av renhållningsavgiften sker på uppdrag av kommunerna av SRV återvinning AB i form av en årsfaktura i början av året. Avgiften betalas direkt till SRV återvinning AB.
- Fastighetsinnehavaren ansvarar för att meddela SRV om äganderättsförhållandena förändras.
- Sopkärlen ska vid tömningstillfället vara uppställda vid tomtgränsen, eller plats som kommunen anvisat, på det sätt som SRV anvisat. Avfallsbehållaren får inte vara fyllt mer än att det är lätt att tillsluta.
- Fastighetsinnehavaren ska se till att hålla transportvägen till tömningsplatsen för avfallsbehållaren framkomlig. Vägen ska hållas i sådant skick att den är farbar för renhållningsfordon.
- Fastighetsinnehavaren ansvarar för att avfallet i kärlet är tömningsbart, det vill säga allt avfall är emballerat i soppåsar som är lösgjorda oavsett vinter eller sommar.
Om du under en längre tid än tre månader inte använder ditt hus kan du begära uppehåll i sophämtningen. Detta gör du hos miljökontoret i din hemkommun.
Vill du ha uppehåll i hämtning tar du kontakt med din kommun. För uppehåll i säsongshämtning behöver din anmälan vara kommunen tillhanda senast 15 april varje år.
Uppdaterad